Een webshop beginnen

Kies je product

Een webshop beginnen start met het kiezen van een product om online te verkopen. Aangezien je dit artikel nu leest weet je waarschijnlijk al wat je wilt gaan verkopen, lees toch even verder! Als je iets wilt gaan verkopen wat niemand anders heeft ben je goed bezig, als er dan voldoende interesse in het product is komen de klanten makkelijker bij jouw webshop terecht. Helaas gaat het in de praktijk vaak anders en ben je niet uniek (of net niet genoeg). Er zijn dan nog veel andere manieren om je te onderscheiden en ervoor de zorgen dat klanten toch bij jou kopen in plaats van je concurrenten.

De gouden tips in volgorde van prioriteit:
1 – Zorg voor een uniek product
2 – Zorg ervoor dat je goedkoop bent (de goedkoopste is natuurlijk het best)
3 – Zorg voor een ruim en gevarieerd aanbod

Lukt het niet om tenminste 2 van de bovenstaande tips over te nemen kun je misschien het beste nog eens goed nadenken en kijken of je niet beter een ander product kunt verkopen.

Kies je klantengroep

Na het bepalen van je productaanbod moet je bepalen aan wie je dit wilt verkopen. Maak hiervoor een duidelijke lijst zodat je daarna zeker weet dat je de juiste doelgroep benadert. Het heeft natuurlijk geen zin om jonge mensen te benaderen als je een webshop runt in seniorenkleding. Hoe nauwkeurig je je doelgroep weet te bepalen hoe hoger je rendement en conversie is op je marketingbudget.

Marktonderzoek

Denken dat ergens behoefte aan is kan voldoende lijken maar dat is het natuurlijk niet. Je moet weten dat er behoefte is aan de producten die jij online wilt gaan verkopen. Soms is het voldoende om te kijken naar de concurrentie en daarna ervoor te zorgen dat jij efficiënter adverteert of dat je de goedkoopste bent. Stel jezelf de vraag: Waarom zou iemand in mijn webshop een bestelling plaatsen? Als je zelf het antwoord niet weet ben je niet goed bezig.

Budget

Bepaal je totale budget om je webshop te bouwen (verder in dit artikel meer hierover) en breng de verder kosten in kaart. Denk hierbij aan: Inkoop van je begin voorraad, verpakkingsmateriaal, arbeid, productfotografie en je marketingkosten. Zet alles goed op een rij zodat je er niet te laat achterkomt dat het marketingbudget toch wat aan de lage kant is. Qua marketingbudget is het heel normaal dat je 10 tot 20% van je marge uitgeeft aan alleen het adverteren. Zorg dus voor voldoende marge bij het bepalen van je uiteindelijke verkoopprijs!

Welke domeinnaam?

Nu het duidelijk is wat je precies gaat verkopen en wat je doelgroep is kun je bijna echt aan de slag met het bouwen van je webshop! Belangrijk is dat je een goede domeinnaam kiest die goed samenvat wat je verkoopt. Verkoop je bijvoorbeeld biologische shampoo kun je wellicht beter niet kiezen voor mirandabioshampoo.nl maar eerder voor biologische-shampoo.nl of iets dergelijks. De domeinnaam draagt namelijk voor een (klein) deel bij aan je vindbaarheid in de zoekmachines zoals Google en Bing e.d. En er zullen natuurlijk meer mensen zoeken op ‘Biologische Shampoo’ dan op Miranda Bio Shampoo.

Webshop bouwen en vullen

Als je kunt programmeren kun je kiezen voor open source oplossingen zoals Magento of Opencart e.d. Echter in de praktijk is het veel gemakkelijker om voor kant-en-klare webshop software te kiezen zoals Shoppagina.nl . Er is dan over veel zaken al nagedacht zodat jij alleen je producten hoeft toe te voegen en de webshop je eigen uitstraling hoeft te geven. Een domeinnaam en de hosting e.d. is vaak inbegrepen zodat je daar ook niet meer over hoeft na te denken. Ook het accepteren van bijvoorbeeld iDEAL betalingen is vaak standaard geïntegreerd. Dit hoef je alleen nog met de iDEAL aanbieder administratief in orde te maken.

Promotie

De bezoekers komen niet vanzelf naar je webshop, daarom zul je nu hard aan de slag moeten met de promotie van je webshop. Maak in ieder geval een Facebook bedrijvenpagina aan en probeer hier veel volgers voor te krijgen. Wellicht kun je leuke Facebook win acties bedenken om het verkrijgen van veel volgers wat te versnellen. Maak ook een Twitter account aan zodat je acties en dergelijke gemakkelijk via zowel Twitter als Facebook kunt aankondigen. Vergeet niet geregeld nieuwe berichten te plaatsen om je volgers tevreden te houden! De bekendste vorm van betaald adverteren is Google Adwords. Je maakt hier binnen een uurtje een eenvoudige campagne voor met enkele zoekwoorden en een passende advertentie. Je kunt opgeven wat je een klik naar je webshop waard vind. Dit kan bijvoorbeeld € 0,25 zijn. Op zoekwoorden met een hoge concurrentie betaal je soms wel enkele euro’s per klik, en dan is het natuurlijk nog afwachten of de bezoeker daadwerkelijk overgaat tot aankoop van een product in je webshop. Houdt goed in de gaten of je niet meer uitgeeft aan adverteren dan je productmarge. Tegenwoordig kun je ook op Markplaats betaalde advertenties plaatsen. Omdat de concurrentie hier minder groot is dan bij Google Adwords kun je voor sommige productgroepen vele malen goedkoper adverteren. Zeker de moeite waard om hier eens mee te experimenteren.

Conclusie

Een webshop beginnen is tegenwoordig relatief eenvoudig. Of je succes zal hebben met je eigen webshop is voor het grootste deel vooral van jezelf afhankelijk. Ben je enthousiast en stop je er veel tijd en energie in zullen klanten (en hopelijk ook zoekmachines) dit zeker zien en waarderen. Dit zal op termijn zeker bijdragen aan je succes!